تشریح بخش هایی از خدمات رسانی شهرداری بندرماهشهر به شهروندان/از تسویه بدهی ها گرفته تا احداث پروژه های زیرساختی

مجاهد نظارات، شهردار بندرماهشهر در نشست صمیمانه با رسانه ... به سوالات مطرح شده پاسخ داد

*از ابتدای فعالیتتان در شهرداری و تلنبار بدهی ها و اعتصابات کارگری و حقوق های عقب افتاده شروع کنیم. چه شد؟

 

بله در دی ماه سال ۹۷ شهرداری را با دلار ۴هزارتومانی و بدهی ۵۰میلیاردتومانی تحویل گرفتیم. اوایل ارزش افزوده در اختیار شهرستان قرار میگرفت ولی از همان ابتدای شروع به فعالیتمان ارزش افزوده استانی شد و شهرداری یکی از بهترین درآمدهای خود را از دست داد. پس از مدت کوتاهی ، مشکلات اقتصادی دامنگیر کل کشور شد و قیمت دلار روزانه افزایش میافت . حتی برخی اجناس در بازار کمیاب و یا نایاب شده بود. برخی ها همان ابتدا می گفتند با این شرایط نمیتوان کار کرد و تنها خودت را میسوزانی. بهتر است استعفا دهی. حتی برخی شب ها از شدت نگرانی  نمی خوابیدم.

 

*به استعفا هم فکر میکردید؟

بله گاهی اوقات به استعفا فکر میکردم اما آن را برای خودم آخرین راه تعریف کرده بودم. به سراغ برخی از صاحب نظران بومی و حتی کشوری رفتم و نظرات و راهکارهایشان را در حوزه های اقتصادی شهرداری جویا شدم. کارهای غیر ضرور را حذف برخی پیمانکاری ها را حذف کردیم و اولویت کار خود را اول پرداخت حقوق، تسویه بدهی ها ، اتمام پروژه های نیمه تمام قرار دادیم. و بحمدلله در این راه هم موفق عمل کردیم. بدهی ها کم کم کاهش یافت و امروز به ۲ میلیارد تومان رسیده است. حقوق کارگران و کارمندان هم به موقع پرداخت می شود.

 

 *پروژه های نیمه تمام به کجا رسید؟

پروژه های نیمه تمام همچون مجموعه تفریحی مهروماه ، شهربازی سرپوشیده پارک فردوس و سالن ورزشی سرپوشیده شهرک شهید رجایی را به اتمام رساندیم .مجموعه تفریحی خورسیف را هم توسعه دادیم و شهربازی آن نیز امروز درآستانه افتتاح قرار دارد.

*در دوره های گذشته پروژه های بسیار کمی درشهرک طالقانی اجرایی میشد. در دوره سه ساله شما شهرک طالقانی چه جایگاهی داشت؟

 

ببینید مشکلات مالی را که دامنگیر کشور شد، اجرای پروژه های جدید را به شدت سخت می کرد. اما با این اوصاف بازهم برای شهرک طالقانی بر اساس اولویت ها پروژه تعریف شد. مرکز و بازار شهرک دچار بحران های عجیبی بود. فروش ماهی و محصولات آبزی ، میوه و تره بار و احشام همه در یک نقطه انجام میشد . لذا برای اصلاح این وضعیت پروژه هایی همچون ساماندهی و کفسازی بازار آمام علی(ع)شهرک، ساخت بازارچه آبزیان ، ساخت جایگاه فروش احشام و همچنین بازارچه مسقف میوه و تره بار از پروژه هایی بود که در شهرک طالقانی اجرا شد و یا در حال اجراست.علاوه بر آن ایجاد فضای سبز ورودی شهرک، همسان سازی پیاده روها و درپوش گذاری کانال های خیابان اصلی شهرک، تجهیز روشنایی پارک ها و نصب آلاچیق ها و همچنین ساماندهی کانال های عمیق  و لجنزارهای اطراف شهرک در فازهای مختلف ، از جمله کارهایی است که انجام شده و همچنان هم ادامه دارد.زمین چمن مصنوعی شهرک بازسازی و یک پارک محله ای هم در این شهرک احداث گردید.

*شهرک شهید رجایی چطور؟

در شهرک شهید رجایی هم  که جزء مناطق کم برخوردار محسوب میشد علاوه بر احداث سالن ورزشی ، دو پارک محله زنبق و فدک احداث و پارک نخل نیز به صورت کامل احیا شد. تمامی معابر اصلی شهرک آسفالت شده و زمین چمن مصنوعی آن به صورت کامل زیرسازی و بازسازی شد. ۸ چشمه سرویس بهداشتی در این شهرک ساخته شد. یکی از مشکلات شهروندان عزیزمان در شهرک تاریکی کریدور بود که شب هنگام تلفات زیادی را به بار میاورد. برای حفظ جان ساکنین و پیشگیری از تلفات جانی بیشتر این کریدور روشن شد. پیش از این به هنگام اندک بارندگی اطراف شهرک رجایی دریا شکل میگرفت که هیچ راه خروجی جز تبخیر نداشت و این آب به منازل ساکنین حاشیه نفوذ میکرد و مشکلات زیادی را برای آنان رقم میزد. با احداث حدودا ۶۰۰متر کانال دفغ آبهای سطحی در شهرک این مشکلات برای همیشه از بین رفت. هم اکنون نیز پروژه بسیار مهم احداث باند کندروی این شهرک حدفاصل پارک نخل تا کوی فرودگاه در این شهرک در حال انجام است که فضای بصری حاشیه شهرک را متحول خواهد کرد.

*یکی از کارهایی که در دوره جنابعالی شهرداری به آن ورود کرد بحث روشنایی معابر بود و ظاهرا روشنایی معابر در حیطه وظایف شهرداری نیست.

 

بله. در سال های گذشته بسیاری از پارک ها و خیابان های اصلی شهر در تاریکی به سر می بردند که خود به عنوان تهدیدی برای امنیت شهروندان به حساب می آمد. اما در چند مدت اخیر حدودا تعداد سه هزار پروژکتور روشنایی و ۳۰هزارمتر کابل کشی به همراه نصب تاسیسات برقی ، فنداسیون گذاری و پایه گذاری در معابر مختلف شهر انجام شد تا شب های شهر زیباتر شود و احساس امنیت به شهروندان هدیه شود. در این میان کارگاه ساخت پایه های روشنایی هم راه اندازی شد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در این حوزه صورت گرفت.

*محور فعالیت های عمرانی شما در چه بخشی بود؟

احداث کانال های زیرزمینی. شاید در سال های گذشته به هنگام اندک بارندگی امکان تردد در خیابان های بندرماهشهر به دلیل آبگرفتگی شدید وجود نداشت، اما در چند مدت اخیر برای حل این مشکلات بیش از ۱۵ هزارمتر کانال های عمیق احداث شده است که همه زیر زمین هستند و اصلا به چشم نمی آیند. حتی برخی ها میگفتند(با لبخند) این کارها زیر زمین می رود و حاصلی برای شما ندارد،کارهایی انجام بده که در دید مردم باشد. اما میگفتیم اجازه بدهید یک بار برای همیشه این مشکلات برطرف شود . در حوزه دفع آبهای سطحی در خیابان های جانبازان،مطهری،پاسداران،ابوذر،آیت الله سعیدی،اطراف بیمارستان معرفی ،پارسوماش،فاز۶،فاز۵،فاز۷،ورودی۲۱۸دستگاه ،شهرک طالقانی،شهرک رجایی و آرامستان رضوان کارهای زیربنایی بسیار خوبی صورت گرفت و البته هنوز هم در حوزه دفع آبهای سطحی پروژه تعریف شده است و جای کار وجود دارد.

*اوایل شروع به فعالیتتان یکی ازپر مشکل ترین نقاط ماهشهر مسکن مهر فاز۷ بود. برای آن منطقه چه کردید؟

بله واقعا مشکلات زیادی داشت. هیچگونه زیرساختی در مسکن مهر وجود نداشت . خیابان های آن آسفالت که هیچ،حتی زیرسازی هم نداشت و به هنگام بارندگی باتلاقی میشد. اما امروز به لطف خدا مشاهده میکنید که بیشتر خیابان های آن آسفالت شده است. حدود ۹هزارمتر جدول کشی و محوطه سازی انجام شد .همچنین سه پارک محله ای در این منطقه ساخته و یا در حال احداث است ، ایستگاه های اتوبوس در آن نصب شد. زمین چمن مصنوعی آن ساخته شد هم اکنون ساماندهی فضای آشفته میان بلوک ها و توسعه فضای سبز آن آغاز شده است که با انجام شدن این پروژه مشاهده خواهید کرد که کنار هر بلوک یک پارک محله ای کوچک ایجاد خواهد شد. با این حال بازهم باید توجه شود که شهرداری نمی تواند تمام بودجه خود را در یک منطقه هزینه کند.

*فاز ۵ و فاز۶ هم دست کمی از فاز۷ نداشتند.

در فاز۵ هم تقریبا وضعیت خوبی وجود نداشت. به هنگام کوچکترین بارندگی در برخی محله ها آبگرفتگی های شدید ایجاد میشد و برخی نقاط آن آسفالت مناسبی هم نداشت. سال گذشته بیش از ۱۱۶۰متر کانال کشی و لوله گذاری دفع آبهای سطحی به همراه ۵۸منهول آجری، ۱۲۵۰متر آبراهه ، ۲۵۰۰متر جدول کشی و پیاده روسازی را در آن انجام دادیم. چمن مصنوعی آن که تخریب شده بود بازسازی شد؛ ودر برخی خیابان های آن زیرسازی و آسفالت ریزی های گسترده انجام شد. خیابان های فاز۶ هم تقریبا تماما زیرسازی و آسفالت شده است. دو پارک محله ای هم در فاز۶ احداث شد.

*بندرماهشهر به لحاظ موقعیت استراتژیک به عنوان یکی از شهرهای پر تردد استان خوزستان محسوب می شود آیا در این سال ها تعریض و ساماندهی معابر جهت تسهیل در تردد صورت گرفته است یا خیر؟

بله.البته جاده های خارج از شهر در حوزه اداره راهداریست ولی در سه سال گذشته بیش از۱۲ هزار متر از معابر و ورودی های شهر تعریض شده است که ورودی سازمان برق، میدان کارگر تا میدان فهمیده و بلعکس و همچنین  بلوار ۱۷ شهریور بخش هایی از این تعریض هاست. در معابر درون شهری هم تعریض های خوبی انجام شده است.

 

*در بخش تابلوهای جهت نما هم به نظر می رشد نسبتا خوب کار شده است

بله کلا در بخش های ترافیکی اقدامات خوبی صورت گرفت،پیش از این مسافرین که وارد شهر میشدند حتما میبایست برای پیدا کردن آدرس یا خروج از شهر توقف و از شهروندان مسیر را جویا می شدند. اما امروز در اکثر نقاط شهر تابلوهای جهت نما مطابق با استانداردهای روز نصب و این مشکل تا حد قابل توجهی برطرف شده است،برخی از تابلوهای قدیمی هم بازسازی شدند. حدود ۲۰ نقطه سطح شهر اصلاحات هندسی و دوربرگردان ایجاد شده است. علاوه بر اینها حدود ۵هزار تابلوی نامگذاری معابر در کوچه های مختلف شهر نصب شده است. به منظور صرفه جویی در هزینه ها ، یک دستگاه اتوماتیک خط کشی معابر و رنگ آمیزی جداول نیز خریداری شد.

 

*در زمینه ورزش چه اقداماتی صورت گرفته ؟

در بحث ورزشی که امور ورزش کلاس های مختلف ورزشی را برگزار میکند و تیم فوتبال را هم هر چند با حواشی فراوان ولی تلاش کردیم تا آنجا که ممکن باشد حمایت کنیم. در سه سال گذشته هم حدود ۱۰زمین چمن مصنوعی در مناطق مختلف بندرماهشهر  احداث و یا بازسازی شدند که چمن های مصنوعی فاز۷، جنب دانشکده سما، خیابان آیت الله طالقانی،پارک فردوس،پارک شهدا،ناحیه صنعتی۲۱۸ دستگاه ، فاز۵ ،شهرک رجایی و شهرک طالقانی بخش هایی از آنهاست. چمن طبیعی ورشگاه شهید احمدپور نیز به صورت کامل بازسازی شد. در بسیاری از پارک های ست های ورزشی و میز پینگ پونگ نصب شد.همچنین سالن ورزشی شهرک طالقانی تجهیز و یک سالن سالن ورزشی در شهرک شهید رجایی ساخته شد.

 

*در حوزه پارک های سطح شهر و یا همان پارک های محله ای چه اقدامتی صورت گرفت؟

تاکنون چندین پارک محله ای همچون پارک فدک ، بو ی گندم، حسن یوسف، پردیس ، زنبق ، علوی ،مهتاب و… در ماهشهر و شهرک های اطراف احداث و به بهره برداری رسیده است. برخی پارک ها نیز همچون پارک لاله، نسترن و شهدا برای استفاده بهتر شهروندان به صورت کامل بازسازی شدند. یک آبنمای صخره ای بسیار زیبا نیز در ناحیه ساخته شده است که حتی برخی عکاسان و آتلیه ها سوژه های عکاسی خود را به این مکان منتقل می کنند.بخش هایی از پارک مسافر بازسازی شده است و طرح توسعه آن آماده و به زودی اجرا خواهد شد.

 

*در بخش فضای سبز چطور؟

ایجاد پارک و بازسازی پارک ها همان توسعه فضای سبز به حساب می آید. اما جدای از این پارک ها برخی قطعات فضای سبز در کمربندی ها و ورودی خروجی شهر ، اتوبان شهید سلیمانی در حال ساماندهی و ایجاد فضای سبز است. بسیاری از فضاهای سبز نیز در گذشته با آب شهری آبیاری میشد اما امروز تقریبا ۷۰درصد آبیاری ها با آب خام انجام می شود و جهت صرفه جویی در مصرف آب ، عمده فضاهای سبز به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

 

*یکی از مشکلات دیرینه ای که در شهر شاهد آن بودیم نیزارهایی بود که مابین ماهشهر قدیم و ناحیه صنعتی وجود داشت که هر ساله گفته میشد به دلیل وجود لوله های نفتی امکان مانوردهی در آن وجود ندارد اما در سال گذشته شاهد نی زدایی بخش هایی از آن بودیم

 

بله نیزارهای آن منطقه از سالهای دور روییده بود که به دلیل وجود لوله های نفتی امکان مانوردهی آن وجود نداشت. ولی در سال های گذشته با پیگیری هایی که انجام شد موفق شدیم بخش هایی از این محوطه نازیبا را که مشکلات بهداشتی و حتی امنیتی زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده بود را نی زدایی و ساماندهی کنیم. علاوه بر آن ساماندهی پارک یاس(شهربازی قدیم) در دستور کار قرار گرفت که ساماندهی آن نیز رو به اتمام است.

 

*یکی از خبرهایی که سال گذشته منتشر شد خبر انعقاد قرارداد های سرمایه گذاری شرکت پیشکسوتان پرسپولیس در ماهشهر بود. این پروژه های سرمایه گذاری به کجا رسید؟ 

بله. با توجه به مشکلات مالی که در سال های اخیر گریبانگیر شهرداری ها شده، میطلبد با جذب سرمایه گذار و روی آوردن به درآمدهای پایدار بخش هایی از این آشفتگی ها را جبران کرد.با توجه به اهمیت این موضوع واحد سرمایه گذاری را راه اندازی کردیم که موفقیت های نسبتا موفقی در این حوزه داشتیم. یکی از پروژه هایی که بناست اجرا شود، پروژه احداث مجموعه بزرگ تجاری تفریحی خدماتی پیشکسوتان پرسپولیس است. نقشه ها و پیش طرح این پروژه به دلیل گستردگی که دارد با حساسیت فراوان پیش می رود. در قرارداد اولیه حدود ۱۰ ماه به سرمایه گذار مهلت داده شده تا نقشه های خود را طراحی نماید که با اندکی تاخیر انجام شد اما شهرداری چندین بار طرح ارایه شده را به دلیل اصلاح برخی ساختارها برگشت داد که همین امر باعث شداستارت پوژه با تاخیرمواجه شود. اکنون تمامی نقشه ها و طرح های مورد نظر آماده شده و پروانه ساخت نیز صادر شده است و روند اجرایی آن در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

 

*

 

********* موقتا پایان در حال بروزرسانی